12. Sexualitatea în câmpul iubirii

din “Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii”

de monahul Daniel Cornea

 

    Marca specifică a iubirii este interesul faţă de celălalt. Iată câteva mutaţii pe care sexualitatea le suferă în câmpul iubirii:

–  în iubire, actul sexual îmbogăţeşte orizontul existenţial al partenerilor,         cei doi nu se simt doar satisfăcuţi, ci împliniţi;

–   în iubire, sexualitatea răspunde pentru prima dată exigenţei fidelităţii;

–  iubirea aduce prima o anume evidenţă a duratei, în sensul că este de     neconceput ca o „ofertă” mai atractivă să o poată înlocui vreodată pe cea prezentă.

Deşi actul sexual rămâne un loc predilect al întâlnirii celor doi, în mod paradoxal accentul relaţiei nu cade totuşi pe sex.

Ceea ce numim îndeobşte „o mare iubire” nu îi este dată oricui. Principalul motiv este acela că în vreme ce foarte mulţi declară că o doresc, în realitate foarte puţini se arată dispuşi să îi satisfacă exigenţele.

Omul doreşte rareori persoana altui om, întrucât se doreşte de regulă pe sine însuşi. Universul său e saturat de propriul ego. Dacă reuşeşte totuşi să depăşească, în iubire, bariera egoismului, clipa aceea devine pentru el un moment privilegiat. 0 ocazie unică de a afla – existenţial! – câteva lucruri elementare cu privire la sine însuşi şi la lumea în care trăieşte.

Unirea dintre parteneri deschide celor doi indivizi perspectiva fabuloasă a existenţei personale. Cei doi descoperă în, prin şi dincolo de relaţia lor o altă unire, un fel de solidaritate profundă cu întreg universul creat. Se simt solidari cu lumea şi, într-un anume sens, responsabili faţă de ea .

Competenţele iubirii omeneşti se rezumă, din păcate, la acest tip de experienţă. Chiar dacă oferă întotdeauna – paradoxal -mai mult şi mereu altceva decât putem concepe, Actul trupesc rămâne în permanenţă incongruent cu nevoile şi aşteptările noastre intime. Cel mai greu va fi să acceptăm lăuntric această realitate  pe care experienţa o face de fiecare dată accesibilă.

Oricât de aparent totală ar fi împlinirea, oricât de copleşitor de bogate voluptăţile, rămân întotdeauna mici intervale care nu izbutesc să acopere fără rest dorinţa.

Consumarea iubirii conduce, cu timpul, în preajma limitelor pasiunii, ceea ce contrazice orizontul intim de aşteptări, întrucât dorinţa nu recunoaşte şi nu poate să accepte limita.

Intuirea izvorului transcendent al iubirii nu e totuna cu ancorarea în el. în absenţa instanţei dumnezeieşti care să o gireze în mod organic, iubirea se arată extrem de fragilă, expusă unor mari primejdii. Ca o floare crescută pe un teren străbătut în permanenţă de buldozere. Cu timpul, o dată cu instalarea inevitabilă a stereotipiilor, egoismul se insinuează din ce în ce mai coroziv.

Căderea din iubire este o taină abisală, ca şi iubirea însăşi. Aflat singur în faţa tainei răului, omul are relativ puţini sorţi de izbândă. Dovadă rarisimele exemple de iubire autentică şi statornică. Presupunând chiar că a supravieţuit asalturilor răutăţii, omul rămâne în continuare sub stăpânirea determinărilor naturale („sub vremi”) şi singur nu izbuteşte să se ridice până la izvorul transcendent al iubirii.

Acesta este momentul ascetic al abordării sexualităţii. „Motorul de căutare” va fi de aici înainte binomul satisfacţie/împlinire, latura statică respectiv dinamică a unei aceleiaşi realităţi.

La început, nota dominantă este împlinirea. Aceasta datorită unei dinamici extraordinare a relaţiei. O efervescenţă şi o expansivitate a dorinţei face ca fiecare să avanseze adânc pe teritoriul celuilalt, înglobându-l în sine. Un sine comun al celor doi, un singur trup .

„Începutul” nu ne îngăduie să distingem prea bine între o iubire în şi o iubire în afara Bisericii. După traversarea „începutului” însă, în cele mai multe cazuri, le putem deosebi relativ uşor.

Acest articol a fost publicat în Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s