A asculta cu adevărat

din Inteligenta inimii

de Isabelle Filliozat

Editura Cosmos

A asculta cu adevărat

„Sunt grasă.
—    Asta-i bună, ţi se pare.
—    Tu n-ai cum să înţelegi !”

Geraldine a încercat să-şi liniştească prietena şi n-a reuşit decât s-o rănească şi mai tare.

Ascultarea activă — limbajul empatiei

Thomas Gordon este un discipol al lui Cari Rogers, părintele em¬patiei. El a sistematizat pentru uzul părinţilor aşa-numitul lim¬baj „eficient”. Eficient în sensul că-şi atinge scopul — acela de a comunica. Pentru Gordon, o comunicare este ineficientă dacă unul dintre parteneri nu se simte respectat. Prima lui carte, apă¬rută în 1976 şi intitulată Parents efficaces, une autre ecoute de Verifant (Părinţi eficienţi — un alt mod de a-ţi asculta copilul), a fost şi este în continuare un best-seller.

Intenţia lui era să-i înveţe pe părinţi limbajul pe care-l folo¬sea la cabinetul său, limbajul empatiei, limbajul care rezolvă problemele.

Pe vremea aceea a fost foarte criticat de unii profesionişti, ca¬re se temeau că-şi vor pierde puterea asupra clienţilor. Thomas Gordon arată în ce măsură cei mai mulţi dintre noi nu ştiu să as¬culte. El ne oferă nişte chei, deopotrivă foarte simple şi foarte difi¬cil de utilizat, fiindcă ne transformă relaţia cu ceilalţi şi cu noi în¬şine.

Gata cu jocurile de putere, cu constrângerile sau cu ame¬ninţările pentru a obţine ceea ce vrem. Nu mai rămâne decât un schimb autentic între două fiinţe umane.

Avem tendinţa să ne repezim cu întrebări de genul „De ce ?” „De ce spuneţi asta ?” In loc să ascultăm, ne grăbim să oferim soluţii, pentru a ajuta, pentru a fi de folos, pentru a nu ne confrunta cu îngrozitoarea senzaţie de neputinţă.

Apelând tot la Rogers ca sursă de inspiraţei, Gordon a men¬ţionat douăsprezece obstacole în calea comunicării, douăspreze¬ce moduri de a interveni atunci când cineva încearcă să ne vorbească despre o emoţie sau despre o problemă, dar care blo¬chează, dirijează sau strică relaţia.

Cele douăsprezece obstacole
1.    A porunci, a cere, a ordona
Du-te la tine în cameră.

2.    A ameninţa, a speria
Dacă nu încetezi, te bat.

3.    A moraliza, a ţine predici
Nu e frumos să întrerupi pe cineva.

4.    A da sfaturi, a propune soluţii
De ce nu te duci să te joci cu prietenii tăi ?

5.    A da o lecţie, a enunţa fapte
Cărţile sunt făcute pentru a fi citite şi nu aruncate.

6.    A judeca, a critica, a învinovăţi
Nu eşti atent !

7.    A felicita, a lăuda
Eşti atât de drăguţ !

8.    A ridiculiza, a da porecle
Ar trebui să-ţi fie ruşine.

9.    A interpreta, a analiza
Eşti pur şi simplu geloasă pe femeia asta.

10.    A linişti, a simpatiza
Nu-i nimic, o să treacă.

11.    A ancheta, a chestiona
De ce ai făcut asta ?

12.    A eluda, a face diversiune, a lua lucrurile uşor
Uite ce frumos e afară !

Aproape toate atitudinile noastre obişnuite sunt etichetate ; dar altfel ce-am putea spune ? Nimic.

Celălalt n-are nevoie decât să fie ascultat, are nevoie de o tăcere atentă şi de prezenţa dvs. ; sau de un mod de a-l asculta care-i permite să meargă mai departe, să se elibereze de povara prea grea a propriilor sentimente, să-şi decanteze trăirile şi, puţin câte puţin, să găsească singur soluţii. Euripide a spus : „Vorbeşte atunci când cuvintele tale sunt mai puternice decât liniştea, sau taci.” Respectaţi emoţia. Atât.

Plânge. Dacă vă repeziţi cu o întrebare de genul „ce se în¬tâmplă ?”, îl obligaţi să vă povestească fapte, să vă spună mo¬tivul emoţiei lui. Nu îl cunoaşte întotdeauna, deci e mai bine să rămâneţi prudent şi, pentru început, să-l lăsaţi să-şi plângă lacrimile, însoţindu-l prin cuvinte ca „Eşti trist”, „Pari tulburat” etc.

Thomas Gordon a numit „ascultare activă” această prezenţă atentă, punctată de fraze care reflectă ceea ce s-a spus. Contrar ideilor primite, nu faptele sunt importante, ci sentimentele pe care acestea le trezesc în noi.

„Sunt grasă.” O posibilă reformulare : „Nu te placi pe tine în¬săţi !”

„N-o să reuşesc niciodată.” O posibilă reformulare : „Ţi-e teamă că n-o să reuşeşti.”

Acest articol a fost publicat în Căsătorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s