MISTERUL COASTEI LUI ADAM

 crearea-evei.jpg
Din „Adam şi coasta sa – Spiritualitatea iubirii conjugale”
de Marko I. Rupnik, Serghei S. Averinţev
Editura Ars Longa

MISTERUL COASTEI LUI ADAM

Dacă păcatul originar a putut avea repercusiuni atît de grave chiar în sfera sexualităţii, este necesar oricum să se caute, chiar în această sferă, calea de ieşire pe care Creatorul Însuşi o va fi trasat în creaţie.

Eva a fost făcută din coasta lui Adam (cf Fac 2,21-24). De atunci înainte Adam îşi va căuta mereu propria coastă. Fără ea Adam nu mai este integru. Eva este făcută deja din facerea lui i Adam. Suflul vieţii nu i-a fost împărtăşit în mod special, aşa cum i-a fost dat lui Adam. Eva este deja prezentă în spiritul şi-n corpul adamic. Acest lucru este cel care fondează misterul matrimoniului: doi fac „un singur trup”. (Cuvîntul „carne” are în Biblie două principale semnificaţii: acela de concreteţe trupească şi acela de „concupiscenţă”. O înţelegem aici în primul ei sens).

Prin urmare, ajutorul pe care Eva i-l dă lui Adam nu este acela de „a-i spăla cămăşile”, ci constă în faptul că bărbatul va începe să iasă din sine însuşi pentru a-şi căuta coasta. Este un ajutor dat la nivel „ontologic” şi care doar într-un al doilea timp se manifestă la nivelul lui a face. Ajutorul va consta în faptul că Adam nu va mai putea să se închidă în sine însuşi.

Este un ajutor spiritual, întrucît Eva îi va aminti de Dumnezeu, de relaţie, de persoană, şi-l va împiedica să se izoleze printre obiecte.

Va începe astfel calea mîntuirii, ieşirea din moarte, din egoism.

La fel şi Eva îşi va găsi viaţa şi se va linişti doar în locul din care a fost luată.

Bărbatul şi femeia se vor căuta: în aceasta constă chipul lui Dumnezeu.

În om, relaţionalitatea este cu mult mai profundă decît mutismul, decît închiderea şi moartea.

Eva îşi va căuta locul din care a fost luată iar Adam îşi va căuta coasta sa. Astfel bărbatul şi femeia, în uniunea lor, sînt Chipul lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire, comunitate de Persoane. Plinătatea chipului lui Dumnezeu corespunde astfel nu uneia dintre ipostaze, nu bărbatului sau femeii în mod separat, ci unităţii persoanei lor, după chipul Dumnezeului treimic.

Şi-atunci, în ciuda păcatului, sexualitatea va începe să-şi arate adevărata sa semnificaţie. Mai mult, putem porni în căutarea semnificaţiei sexualităţii chiar ca sferă în care mîntuirea operată de Hristos devine pentru omenire o cale reală de ieşire din moarte şi din egoism.

Acest articol a fost publicat în Bărbat/Femeie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s