Pentru aceasta S-a unit cu noi şi Şi-a amestecat Trupul cu noi, ca să fim una, ca un trup unit cu capul

din  FLORI ALESE DIN INVATATURA SFANTULUI IOAN GURA DE AUR

Editura Sf Mina – Iasi, 2004

Despre Euharistie

1. într-adevăr, multe legături ne unesc: o singură masă pusă înainte tuturor, un singur Tată ne-a născut, tuturor ne-a dat aceeaşi băutură; ba mai mult, nu numai că primim aceeaşi băutură, dar bem şi din acelaşi potir, căci Tatăl, vrînd să ne aducă pe noi la iubirea reciprocă, a făcut în aşa fel, încît să bem din acelaşi potir, ceea ce este cea mai desăvîrşită dragoste (Omilia 32 la Matei. P.G. 57,386).

2. „O pîine, un trup sîntem cei mulţi” (1 Corinteni 10,17). De ce spun eu comuniune? Noi sîntem Însuşi acel Trup. Ce este pîinea? Trupul lui Hristos. Ce devin cei care se împărtăşesc? Trupul lui Hristos. Nu multe trupuri, ci un singur trup, căci precum pîinea, deşi alcătuită din multe boabe, este astfel unită, încît boabele nu apar niciodată, ci din cauza unirii nu se vede niciodată deosebirea dintre ele, tot aşa ne unim şi noi unii cu alţii şi toţi cu Hristos. Căci tu nu te hrăneşti dintr-un trup şi acela din alt trup, ci toţi din acelaşi (Omilia 24.2 la 1 Corinteni. P.G. 61,200).

3. Ca să fim acest Trup (al lui Hristos) nu numai prin dragoste, ci şi în realitate să ne unim cu acel Trup, lucrul acesta se petrece prin hrana pe care El ne-a dăruit-o, vrînd să ne arate dragostea fierbinte pe care o are faţă de noi. Pentru aceasta S-a unit cu noi şi Şi-a amestecat Trupul cu noi, ca să fim una, ca un trup unit cu capul (Omilia 46,3 la Ioan, P.G. 59,260).

4. Să nu îndrăznească cineva să se apropie cu nevrednicie de preacuratul Trup al Dumnezeului tuturor, prin care existăm şi trăim, prin care au fost sfarîmate porţile morţii şi prin care ni s-au deschis bolţile cerului, ci să ne apropiem de el cu înfricoşare şi cu toată curăţia, deoarece, datorită acestui Trup, eu nu mai sînt pămînt şi cenuşă, nu mai sînt rob, ci liber; datorită acestui Trup nădăjduiesc că voi dobîndi cerurile şi bunurile cereşti, viaţa fară de moarte, partea îngerilor şi vieţuirea cu Hristos (Omilia 24,4 la 1 Corinteni, P.G. 61,203).

5. Dacă te apropii de Euharistie, să nu faci nimic nevrednic de Euharistie: să nu-l ruşinezi pe fratele tău, să nu-l treci cu vederea pe cel înfometat, să nu te îmbeţi, să nu jigneşti Biserica. Să te apropii ca să mulţumeşti pentru cele pe care le-ai primit. Dă şi tu la rîndul tău răsplată şi nu te despărţi de aproapele tău. Căci Hristos a dat tuturor în chip egal cînd a spus: „Luaţi, mîncaţi”. El Şi-a dat Trupul tuturor deopotrivă, iar tu nu dai deopotrivă nici pîinea cea de obşte?…Faci pomenirea lui Hristos şi îi treci cu vederea pe săraci? Nu te înfricoşezi? (Omilia 27.4 lai Corinteni, P.G. 61,229).

6. Din această masă [= din Euharistie] urcă la suprafaţă un izvor care dă naştere la fluvii duhovniceşti. Pe malurile acestui izvor sînt plantate nu sălcii neroditoare, ci copaci care ajung pînă la cer, care au roade minunate şi care nu se veştejesc niciodată. Dacă cineva arde, să meargă la acest izvor şi să-şi răcorească focul (Omilia 46.4 la Ioan, P.G. 59,261).

7. Este cu neputinţă să bei şi potirul Domnului şi potirul diavolilor (Omilia 25.1 la 1 Corinteni).

Acest articol a fost publicat în Căsătorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s