Familia este miracol. Femeia este viaţă şi nu despre viaţă, astfel că misiunea ei este să îl întoarcă pe bărbat de la formă la conţinutul vieţii

DSC_8404

Din “Biografia unui destin misionar – Jurnalul parintelui Alexander Schmemann”
Editura Reintregirea
Alba-Iulia

Sâmbătă, 11 octombrie 1980

In Crestwood – prima zi umedă de toamnă – o zi în care rămân acasă. Sunt, în continuare, chinuit de gripă.

Azi dimineaţă, una dintre polemicile mele cu L. în realitate a fost, mai degrabă, o conversaţie decât o polemică (am numit-o noi aşa), sărbătorind libertatea dimineţii de sâmbătă. Am discutat despre femeile în Biserică (L. a fost la o întâlnire organizată la seminar de către părintele Tom ca o pregătire pentru conferinţa femeilor din Cleveland, înainte de Consiliul Pan-American). „Teza” noastră (ad-hoc):

Această polemică trebuie eliberată de clericalism, de îmbisericire (în sensul negativ al cuvântului, adică o întoarcere în sine a Bisericii), de problema drepturilor femeii în Biserică, ce „poate face” o femeie, care este rolul ei în structurile clericale existente.

Toate aceste „probleme” sunt un impas, fiindcă sunt bazate pe „drepturi”, conflicte, etc.

Reducerea vieţii la structuri impersonale şi „obiective” este păcatul lumii masculine, perceperea masculină a vieţii (Marx, Freud). De aici, greşeala majoră a feminismului contemporan. Este acceptarea acestor structuri: lupta pentm un loc în lume, în Biserică, în Guvern, etc.

Misiunea autentică a femeilor este de a arăta insuficienţa, unilateralitatea şi răul îngrozitor al reducerii vieţii la „structuri”.

Femeia este viaţă şi nu despre viaţă, astfel că misiunea ei este să îl întoarcă pe bărbat de la formă la conţinutul vieţii. Categoriile ei, care a priori nu aparţin reducerilor „masculine” ale vieţii sunt frumuseţea, puritatea, profunzimea, credinţa, intuiţia. Acestea nu există, nu pot exista în marxism, freudianism sau în sociologie.

Bărbatul caută regulile; o femeie cunoaşte excepţiile. Dar viaţa este o excepţie continuă de la reguli. Oriunde există viaţă adevărată, domneşte nu o regulă, ci o excepţie. Bărbatul luptă pentru reguli. Femeia are o experienţă vie a excepţiei.

„Excepţia” este profunzimea creştinismului ca viaţa. In viaţa creată şi dăruită de către Dumnezeu, totul este o excepţie, deoarece totul este unic, irepetabil, un izvor ce ţâşneşte din adâncuri.

Sexul este o „regulă”, dragostea este o excepţie. Legea vieţii şi adevărul vieţii este dragostea, iar nu sexul.

Omul este chemat nu la punerea în aplicare a regulilor, ci la miracolul vieţii.

Familia este miracol.

Activitatea creatoare este un miracol.

împărăţia lui Dumnezeu este un miracol.

Maica Domnului nu se „potriveşte” nici unei reguli. Dar în Ea şi nu în canoane, se află adevărul despre Biserică.

In măsura în care bărbatul este doar un bărbat, el este, înainte de toate, plictisitor, plin de principii, viril, decent, raţional, calm, util; el devine interesant doar atunci când depăşeşte faza virilităţii. Un bărbat este interesant ca băiat sau bătrân, dar este aproape înfiorător ca adult; în culmea bărbăţiei şi a puterii sale masculine.

Sfinţenia şi creativitatea unui bărbat înseamnă, mai presus de toate, refuzul, negarea „masculinului” din el.

în sfinţenie, un bărbat nu mai are trăsături masculine.

Hristos este băiatul, Fiul Unul Născut, Copilul Măriei. La El, lipseşte idolul principal al bărbatului -autonomia. Icoana Pruncului Iisus în poala Mamei Sale nu este doar o icoană a întrupării. Este icoana esenţei lui Hristos.

Toate aceste lucruri trebuie cunoscute atunci când se discută locul femeii în Biserică. Biserica respinge pe bărbat în auto-suficienţa, forţa şi afirmarea de sine. Zice Hristos: „îţi este de ajuns harul Meu, căci puterea Mea se desăvârşeşte în slăbiciune” (2 Cor. 12:9).

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Bărbat/Femeie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Familia este miracol. Femeia este viaţă şi nu despre viaţă, astfel că misiunea ei este să îl întoarcă pe bărbat de la formă la conţinutul vieţii

  1. Pingback: Pe marginea unor însemnări din Jurnalul Părintelui Schmemann « Blogul lui Vasile Călin Drăgan

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s